דמעות טייננמן
בהמשך ל-החוק קשוח, אבל זהו החוק של יהונתן קלינגר, אמנם לא קראתי את כל הראיון ב-FT (אין לי מנוי - יהונתן, אשמח לקבל בדוא“ל), ובכל אופן, גם ההצדקה (תירוץ) מצד זנסטרום, המובאת בפוסט של יהונתן, לדעתי איננה רלוונטית כלל, ולא משנה אם אפשר באמת להקביל בין הצנזורה בסין לבין רגולציה עסקית, או לא.
סקייפ, וכמוה גם גוגל, מיקרוסופט ויאהו!, שעלו לכותרות בגלל ”התקפלות“ בפני המשטר הסיני, עושות מה שכל חברה אמורה, ואולי אף מוכרחה לעשות על מנת להצדיק את קיומה במציאות הקפיטליסטית של ימינו.
כאנשים פרטיים, אנחנו יכולים להיחרד מאותה ”התקפלות“, ולזעוק גוועאלד עד שמיים. אך בסופו של יום זה נשמע לי כמו ”אוייוי“ (אינטונציה של קרן מור המצוינת בקצרים).
לדעתי, אם (או אולי - כאשר) הצדקנים למיניהם היו מושקעים ב-ebay (בעלי סקייפ), גוגל או יאהו!, והחברה הייתה יוצאת לעיתונות עם הודעה שאיננה מתכוונת להשיק שירותים במדינה עם מספר המשתמשים באינטרנט השני בגודלו בעולם, ועם הצמיחה במספר המשתמשים המהירה בעולם, בגלל התנהגות הממשל לחברי הפאלון גונג, סביר להניח כי זעקות השבר היו מסיבות שונות לגמרי, ומלוות בטלפונים היסטריים לסוחר המניות ”תמכור תמכור תמכור“.
להיפך, צריך לחזק את ידיהן של החברות, שכן פרוליפרציה של האינטרנט, מוגבל ככל שיהיה, בסין, היא היא הגורמת לשינויים כמוהם סין לא ידעה מעולם. יהונתן, גם לזה פשוט צריך לתת את הזמן.
לגבי מה שיאהו! עשתה, אני יכול לא לאהוב את זה, אבל בהמשך לכתוב לעיל, שינוי לא קורה בין לילה, וזה או זה או לא להיות שם. אני גם יכול לבוא בטענות למוסגר – ידוע לו היטב לאן מובילות דרכיו, האם ניסה להשתמש ביאהו! כמגן שלו? אולי כוונותיו בכלל היו להיות קדוש מעונה, והשתמש ביאהו! כאמצעי הקידום של רעיון זה (לא כל כך תלוש מציאות אם מתחשבים בעברה של יאהו! בכל הנוגע לשיתוף פעולה עם הממשל הסיני, והוא, סביר להניח, ידע על כך)?
מה האלטרנטיבה האמיתית של יאהו!? גוגל החליטה בעבר פשוט לא לאפשר שירותים שיכולים להביא אותה למצב הזה. אני לא יודע אם בטווח הקצר ההחלטה של גוגל עדיפה על החלטת מיקרוסופט ויאהו! כן לספק שירותים אלו, אבל על מנת לפייס הממשל לסגור בלוגים, או לתת מידע (קלוש ככל שיהיה) המוביל ל-“בדלנים“ הסינים. בטווח הארוך, לדעתי, גוגל פוגעת בסינים, ובעצמה.
לטוקבקיסט 3 למאמר וואלה! בנדון – אולי עדיפים יפי הנפש עליך, הקורא להגן על אחרים כדי שיגנו עליו בעתיד.
לאיה שהגיבה אצל יהונתן – מאיזה תוצרת המקלדת עליה את כותבת את התגובות והבלוג שלך? המסך? המחשב? הבגדים? מה באמת את עושה למענם? גם אני אשמח לתת לך טור אורח, בתנאי שאת עושה יותר מלכתוב.
(גלוי נאות: אין לי מניות באף אחת מהחברות המצוינות לעיל. למעשה, אין לי מניות בכלל.)











ראשון, 23 באפריל 2006 בשעה 15:55
אני מסכים איתך שחשוב לתת למדינות כמו סין שירותי אינטרנט. מצד שני, חברה כמו יאהו! לא חייבת שרתים בסין כדי להחשף לשוק הסיני. היא יכולה לתת שירותי דוא“ל בסינית מארצות הברית. כל הדרישה היא קצת מצחיקה - אי אפשר לקדם את הדמוקרטיה תוך כדי שאתה משתף פעולה עם דיקטטורים.
אגב, השיר של טוקבקיסט #3 חשוף לתביעת זכויות יוצרים, אבל לא משנה…
גילוי נאות: אני מאחסן ביאהו!, אני בעל מניות בחברות אחרות ואני הייתי שמח אם היו לי מניות באחת מהחברות האלו שמרוויחות מיליארדים.
שני, 24 באפריל 2006 בשעה 2:41
wanted to write a long comment, but your blog is not friendly to the english language…
שני, 24 באפריל 2006 בשעה 3:47
i posted about the issue in my blog instead..
שני, 24 באפריל 2006 בשעה 9:28
there are ways my friend.
אני לא מסכים איתך שגוגל עשו את המהלך המכובד ביותר. א‘ – הם כרגע מציגים את הכתובית שהתוצאות עשויות להיות מצונזרות, ועשו זאת ללא לשאול את הממשל. מה אם הממשל יבקש שינוי מדיניות? האם זה מכובד לשיטתך שהם יפסיקו? ב‘ – בדרכן, יאהו! מיקרוסופט וסקייפ מאפשרות למשתמש למתוח את הגבולות יותר מגוגל. סקייפ במיוחד לאור ההצפנה שלה לתוכן. כלפי הממשל, סקייפ מספקת פתרון העונה על דרישותיו, וכלפי המשתמשים סקייפ מספקת בבסיס שירות אחד נקי ממשל (שיחות קול), ושירות אחד סמי-נקי. למה סמי? כי הממשל לא יכול לצותת לשיחות הטקסט, רק לסנן מילים מתוכו (למיטב הבנתי), וכפי שגוגל כבר הוכיחו, לסנן זה לא מספיק (שגיאות כתיב מכוונות, רווחים בטקסט ועוד).
שני, 24 באפריל 2006 בשעה 9:31
המשך תגובה (WP קיצר לי) ->
כמו כן, אם משתמש יוריד סקייפ לא ממשלתי דרך מקורות שאינם tom.com/skype.com, יקבל שירות נקי ומוצפן.
לגבי האנגלית, תוסיף תגובה, סגור וערוך אותה, זה יתן לך ממשק עריכה דו-כווני ועוד.
שני, 24 באפריל 2006 בשעה 9:44
יהונתן, אני ממליץ לך לקרוא על איך הסינים ממשים את ”חומת האש הגדולה“.
זה לא ממש אופציה לתת שירותים שלא מקומית לסין, ביחוד לא לחברות כה גדולות. הדרך הראלית היחידה היא לתת שירותים מתוך סין (או לפחות עם נציגות ע“י חברה סינית), ולהרשם כספק שירותי אינטרנט.
לגבי קידום דמוקרטיה תוך שיתוף פעולה עם דיקטטורים, גם כאן אני לא מסכים איתך. אני חושב שמה שקורה פה הוא קידום\אפשור מחשבה (דמוקרטיה אינה העיקר פה, עדיין לא, למרות שאתה מקבל צל“ש על חשיבה מערבית) פולשת גבולות, תוך שימור הגבולות למראית העין.
שני, 24 באפריל 2006 בשעה 10:40
בתור מי שהביזנס שלו הוא לדמקרט את סין יחד עם העובדה שאני עובד עבור מספר תאגידים רבלאומיים, אני יודע שהחומה קיימת. אני יודע אבל גם שבסין עדיין ניתן לגלוש בפרוקסים אנונימיים וניתן לחתור לדמוקרטיה.
האופציה לגבי מתן שירותים ללא שותף מקומי אפשרית כאשר השרתים לא ממוקמים בסין (ובשיחה שהיתה לי עם מנכ“ל יאהו! אירופה הוא אמר לי שהשרתים שלהם לא ממוקמים בסין כדי שלא יהיה כפופים לחלוטין לחוק הסיני, למרות שבפועל הם עושים אחרת).
בכל מקרה, הדיון הזה הוא הרבה יותר מדי מוקדם. מה שחשוב הוא שכולם מסכימים שצריך לאפשר חופש ביטוי בסין. השאלה היחידה היא איך לעשות את זה.
חמישי, 22 במרץ 2007 בשעה 14:27
[…] כמובן שכל הפלטפורמה תאלץ להעסיק “גוים” שיבחנו את התעבורה ברשת על מנת לבדוק אילו אתרים (חדשים) להוסיף לwhitelist (לזרמים שעובדים על רשימה כזו) ואילו אתרים חדשים לחסום (לזרמים שמבוססים על רשימה שחורה). אותם מפעילי מערכת יוכלו לווסת את הצינורות של האינטרנט כך שכל הגולשים אמנם ירגישו כמו בסין, אבל יוכלו לעבוד כמו בישראל. […]