טכנוהיפוקרסי
אני אט אט הופך להיות מגיב סדרתי ליהונתן, והפעם ל-“טכנוונגאליזם”.
מק או.אס. אקס (אקס ממקור סיפרה 10 הרומית) אינה יכולה להיות ”היהדות“ שכן, חלונות קדמה לה. אתה מתכוון בוודאי ל-מק או.אס..
זה תמיד מפליא אותי איך אפל מצליחה לרכוש לעצמה קהל חובבים דווקא ממחנה ה-אופּן-כל-דבר. אפל מאז ומתמיד הייתה (עד או.אס. אקס) מערכת הפעלה סגורה ומסוגרת, לא רק בתוכנה אלא גם בחומרה. אפילו שכבר עברה לחומרה סמי-“סטנדרטית“ מבוססת X86 לאחרונה, הייתה הראשונה לדאוג שבפלטפורמה שלה יהיה TPM (וזה, אם כבר, משהו שהייתי מצפה ממך, יהונתן, להתנגד לו בחירוף נפש). אז נכון שיש את דרווין X86, המייצג לכאורה שאפל מספקים קוד פתוח בשנים האחרונות, אבל אם תבדקו טוב, הגרעין, ה-Kernel, היה ונשאר סגור.
בנוגע להעתקת רעיונות, זה הכול גיבוב של שטויות. כולם (כן, גם לינוקס) מעתיקים מכולם. מעתיקים ומשפרים (או שלא). אפל מזירוקס, קומודור מאפל, לינוקס מיוניקס, מיקרוסופט מאפל, סאן מלינוקס ולהיפך. המטרה אחת – אבולוציה. לדוגמא, לינוקס רוצה לגדול ולהיות אלטרנטיבת דסקטופ ראויה, ומי מי אם לא ממיקרוספט תלמד היא (ולפני שקופצים עלי כל הפינגוינים שיתענו (pun intended) ש-“הכול נובע מהמונופול המיקרוסופטי והקיבעון המחשבתי אליו הרגילה אותנו“, מיקרוסופט, לפחות, לא מצפה מאמא שלי לפתוח טרמינל ולקמפל קרנל, אז של מי הקיבעון המחשבתי בדיוק?)?
שלא תבינו לא נכון. אני אוהב את אפל, משתהה ומתלהב כל פעם שנקרית בדרכי אפל סטור, ואם הייתי צרכן מוזיקה מסוג אלה המסתובבים כל היום עם אוזניות, סביר להניח שהשמחה שלי לראות אתכם הייתה אפל iPod. הייתי רוצה לפטופ של אפל, במקום ה-T40 שלי. הייתי גם שמח מאוד אם היה לי מסך LCD שלהם. גם מערכת ההפעלה שלהם קוסמת לי, בייחוד שהצליחו להבין (להעתיק?) סוף סוף שצריך יותר מכפתור אחד בעכבר.
כמו כן, אני משתמש בלינוקס בבית (למעשה, יש לי רוב של לינוקס לדעתי), אוהב את מערכת ההפעלה, דוחף אותה כאלטרנטיבה בפרוייקטים (ממש לאחרונה, לדוגמא, התקנה של Front-End עבור Exchange OWA, שאם הייתי משתמש במטודולגיה של מיקרוסופט הייתה עולה עוד מחשב, שתי מערכות הפעלה חלונות 2003 ,Exchange ו-ISA), אבל מנסה להישאר ללא דעה קדומה אובססיבית של ”רק לינוקס“. לדעתי אין אלטרנטיבה ממשית ל-Exchange לדוגמא, ואשמח אם מישהו יוכיח לי אחרת.
בנושא ההתמכרות ונאמנות העובדים, אתה באמת צריך לדבר עם אנשי מכירות ואנשים טכנים של אפל, לפחות בארה“ב. לדעתי הם מכורים לרעיון אפל לא פחות מאיזה עובד מיקרוסופט ישראל אחד שיצא לעבוד איתו מעט לפני מספר שנים, החובש כיפה סרוגה עם הכתובת ”מיקרוסופט“ רקומה עליה. באופן כללי, אני מאוד מכבד ומוקיר את הנאמנות הזו לחברה בעבורה עובדים. או את מכורי הקוד הפתוח. היה זה וויליאם גיבסון שתיאר באחד מספריו איך עובדים בעתיד שרים בבוקר את המנון החברה, ודמעה בעינם. אני מעדיף לעבוד עם אנשים כאלו מאשר עם אנשים שנאמנותם היחידה בשעות העבודה נתונה לסוליטייר.
ובנושא מתנות, אוכל, ”מפגני כוח“ למדיה הכתובה, וכו‘ בכנסים… נו באמת. היש כנס (בתחום הטכנולוגיה העילית, ולא רק) שלא עובד ככה? זה חלק בלתי נפרד מהכנסים של היום.
ועוד משהו שאין, ”לא בעד, לא נגד, רק פרשנות“, תקרא את הפסקה האחרונה שלך ”מי שלא זז קדימה, הולך אחורה”, שוב, ולא שאני לא מסכים איתך, אבל תחשוב שוב כמה נקיות ידיך מהאבק המותירות אבני הסקילה, ובייחוד, שכביכול מאחורי הקלעים, אתה מוציא את כל הארס האמיתי.
בעצם, מספיק לקרוא את הכותרת.
נ.ב. אשמח לקבל חולצת פיירפוקס. אה.. רגע.. זה לא מתנה? ועוד בכנס? גוועאלד. (ציניות בצד, באמת אשמח).











חמישי, 18 במאי 2006 בשעה 13:35
אני דווקא לא מתחסד, אני חושב שאפל הם לא ממש הכי טובים שיש, וגם להם אין ממש יתרון מוחלט. יכול להיות ששגיתי איפשהו, אבל לא בטוח.
לגבי העניין שכולם מעתיקים מכולם, לפחות חלק מהם נותנים קרדיט ולא מציגים את זה כחדשנות. הבעיה שלי עם הטכנוואנגליזם היא שמיקרוסופט משכנעת את המוכרים שאין לה שום אלטרנטיבה, וזה לא נכון. אנשי המכירות של אפל יודעים שהם האלטרנטיבה.
אגב, יש קישורים יותר גרועים שבהם אני מוציא את ארסי על מיקרוסופט.
יהונתן…
:-)
חמישי, 18 במאי 2006 בשעה 13:49
אה, ולגבי החולצות, אני אספתי מהחבר‘ה את העלות והדפסתי בבית… אם אתה רוצה אז אתה מוזמן, אם לא, אז פרינטמול מוכרים אותן ב41 (לי זה עלה 30 להכין, אני יכול להדריך אותך להכין גם)
חמישי, 18 במאי 2006 בשעה 13:59
אפל היא אלטרנטיבה תפיסתית בלבד. קונספט שאפשר לעשות דברים אחרת. אבל לא תמיד יש דברים בגו. איפה בדיוק הייתה היום אפל בתחום מערכות ההפעלה ללא מיקרוסופט אופיס למק? אתה באמת חושב שכל הסטודנטים המגניבים בארה“ב היו עומדים בתור לקנות iMac ומק בוק (או איך שקוראים לזה) אם מיקרוסופט לא היו מפתחים את זה ואת Virtual PC?
ואם אפל כל כך חושבים שהם אלטרנטיבה, אז למה לפתח את Base Camp?
או הפלופ האדיר, שבמשך שנים מכרו את הפרפורמנס של PowerPC כעליונה, אבל יומיים אחרי שיוצא מק ל-86X, מראים פתאום מספרים אחרים לגמרי.
אני גם ממליץ לך לקרוא את קרינגלי בנדון. ג‘ובס הוא לא פחות מונופוליסט מגייטס.
חמישי, 18 במאי 2006 בשעה 14:05
לגבי החולצות, למה שלא תמכור דרך האתר שלך? יש לינק לפרינטמול?
חמישי, 18 במאי 2006 בשעה 14:17
לגבי החולצות, אני לא רוצה למכור אותן כי זה סתם יקר, אני לדעתי הולך להשקיע 1,000 ש“ח ולהדפיס 100 חולצות ולחלק באתר, כי נראה לי שזה מקדם הרבה יותר מאשר כל באנר שראיתי. לא היית מאמין כמה הכתבה ב‘הארץ‘ עשתה, אנשים באו אליי בקמפוס ושאלו אותי מה זה פיירפוקס
חמישי, 18 במאי 2006 בשעה 14:22
שמור לי שתיים.
שלישי, 23 במאי 2006 בשעה 16:42
הייתי רוצה להתייחס למשפט על זה שבמיקרוספט לא מצפים שאמא שלך תדע לפתוח טרמינל ולקמפל.
אז ראשית, יש מנהלי חבילות גרפיים כמו Synaptic ואחרות.
ככה שלא צריך לפתוח טרמינל אם לא רוצים (לך תבין למה:)
רק לדעת לתת סיסמא של המנהל ולסמן עם העכבר על החבילה הרצויה.
לעומת זאת, ’מיקרוסופט‘ כן מצפה מאנשים לדעת שלא מריצים יישומים מהרשת בלי בדיקה של אנטי-וירוס, ובטח לא כשאתה שdmin
בלינמגזין פורסם לאחרונה סיפור של משתמש שכנראה חשב ש‘מיקרסופוט‘ דואגים להגן עליו מעצמו.
שלישי, 23 במאי 2006 בשעה 17:15
תודה על המידע בנוגע לסינאפטיקס, אבל תסלח לי אם אני עדיין לא רץ להתקין לאמא שלי לינוקס (פשוט גם אבא שלי משתמש במחשב, ויש לו חרדת פינגווינים אחרי טיול בקוטב).
תשמע, גייטס אמר לא מזמן שזה כאב ראש לא קטן להיות האיש העשיר בעולם. אני מסכים איתו, ואף ארחיב – זה כאב ראש לא קטן להיות מערכת הפעלה הנפוצה בעולם, כי לעולם לא תוכל לרצות את כולם.
כשמיקרוסופט מוסיפה פיטצ‘רים שמגנים על המשתמש, המשתמשים הותיקים מתעצבנים ”למה אני צריך לאשר את זה עוד פעם“, או ”למה זה לא עובד כמו לפני הסרויס פּק“, וכו‘. מצד שני, צריך להגן ולפשט למשתמשים החדשים.
אני חושב, לדוגמא, שאם מיקרוסופט היו מחר משנים את הגדרת המשתמש הראשון ללא מקבוצת המנהלים, הם היו סופגים קיתונות של ביקורת.
כשמיקרוסופט נתנו פיירוול, הם גם קיבלו ביקורת על כך שהם מונופול ומתנהגים בדורסנות כלפי חברות כמו זון-אלרם, וגם קיבלו ביקורת על הגדרות ברירות המחדל של הפיירוול.
כשמיקרוסופט ממש עכשיו רוצה לתת פתרונות אנטי-ספייוור ואנטי וירוס, שוב תוקפים אותם.
שאני קורא את הסיפור בלינמגזין ואת תגובתך, אני לא יכול שלא לתהות - כמה משתמשי לינוקס מתקינים אנטי-וירוס? לדעתי משמעותית פחות מווינדוס – הם (אני) חיים באופוריה שבלינוקס ”זה לא יקרה“. ”מודל ההרצה שונה“. ”אני לא רוט“. יש להם (לי) מזל שלינוקס פחות נפוצה – שווה להסתכל על מק – גם שם היו יהירים לגבי הפלטפורמה. ”לנו זה לא יקרה“ עם המעבר לאינטל. ועוד איך קרה, וזו רק ההתחלה.
אני מתנצל אם אני נשמע ”נער-מאוורר“ של מיקרוסופט. אני לא. אני פשוט לא חושב שהביקורת הזו הוגנת.